Wednesday, July 22, 2009

Kena tipu ~

Semalam saya ada terbaca berita kat akhbar ,
Mengenai ramai kaum wanita yg kena tipu ngan seorang wanita .
Kononnya wanita tu yg menggelar dirinya sebagai "kak eton "
Menjual jamu serta minyak gosok .

Dia kelentong ngan makcik2 tu yg dia nya jamu ngan minyak gosok bagus dan mujarab .
Pastu biasa lah makcik2 yg sakit kaki lah dan penyakit yg lain pun beli lah jamu dia ngan harapan
leh lah sembuh . Tapi yg bengang nya jamu dia tu bukan murah tau . Ada yg kata dia org kena tipu
beli sampai 90 dolar untuk sebotol jamu . Kesian kan makcik2 tu and mostly semua bukan keje pun. Ada sampai satu makcik ni dia tengah dok sedap makan mlm ngan hubby dia kat umah and that " kak eton " came and start selling her those jamu . Yg pelik dan tak tau malunya "kak eton " tu sempat makan malam dan minum kat umah makcik tu . Apa punya manusia lah , dah org layan cam tetamu istimewa siap bagi makan minum lagi lepas tu tipu makcik tu sampai makcik tu kata dia tak de duit nak beli jamu tu . Pastu si "kak eton" leh bagi idea suruh mintak ngan hubby makcik tu.

Tapi yg saya nak citer ni actually ,
Saya pun nyaris kena tipu ngan the same women .
Tapi selamat lah Allah lindungi saya kan .

Citernya cam ni ,
One day tu i was as usual lah buzy kat dapur cause my children are coming back from sch .
So i was buzy memanaskan lauk2 for their dinner .
Sekali tu ada org ketuk pintu ,
I thought my hubby yg balik but then bila tengok jam masih awal for him to come home .
Tapi apa pun saya buka jugak pintu tu and i saw this lady , she is around 40s .
Pastu saya tanya lah , ye kak nak apa ? Mana tau dia cari umah ke .
But then she start tu kuar kan jamu2 dia . Tapi saya ni cepat2 lah kata tak nak dan bagi mcm2 reason . All this while saya tak buka pun pintu pagar . Agak nya dia tengok saya cam tak ada response for her jamu , dia buat tactik lain . Dia kata dia penat dah lama sangat berjalan from one house to another so nak tumpang duduk . Tak kan lah saya tak kasi kan . Nanti org kata saya nya ' public relation " teruk sangat blogger-emoticon.blogspot.com so saya bagi dia masuk tuk ilang kan penat jap .
Sekali dah kasi duduk , dia mintak air pulak . Ok saya pun kasi gak sbb dia cam tetamu kan .
LAst2 dia nak mintak makan . EHhh !! ni cam dah lain ni . Terus saya kata maaf lah kak saya nak turun bawah nak amik anak2 saya balik sekolah . Padahal anak2 saya atuk dia yg amik.
Pastu dia tak mo balik ni walaupun saya dah banyak kali hint . Sampai saya tak duduk pun sejak dia masuk umah saya . Sbb saya nak bagi hint lah yg saya nak dia kuar cepat . Huiiih !!! Tak makan hint . Last2 saya sound kat dia yg hubby saya dah nak balik and i need to shower . Baru lah dia gerak kan montot berat dia tu ngan tak relanya .


And she did tell me her name is "kak eton " and said that her jamu was self made by her mother in-law kat Johor . And some more her jamu was damn expensive . Satu botol kecik dia nak jual saya 35 dolor . MAk oiiii !!! KAlau jamu yg dtg dari Indo pun tak mahal camtu .

So u ladies out there . Beware of this lady . Mana lah tau dia dtg kat tempat tinggal u all pulak .
LEbih baik berhati2 dahulu sebelum kena . Selamat lah saya tak kena . Sbb saya ni jrg beli dari org2 yg dtg umah ni . I prefer beli kat kedai . At least kalau product tu ada deffect ke apa boleh gi balik kedai tu atau pun report kat "case" kalau the owner of the kedai refuse to refund .blogger-emoticon.blogspot.com

1 comment:

Cikpid said...

eee..bahaya gile ok..baik akak pandai..n mkcik tu dh bg hint byk2 pon x nk kuar ek..susah btol..

Linky Minky (leave ur blog link here)