Thursday, July 30, 2009

Kisah benar ~

Hi friends ,
Hari tu saya kan ada citer pasal "nenek keropok " .
As usual lah ada yg percaya ada yg tak kan .
Tapi kita tak leh nafikan yg mahluk halus ni ada di muka bumi ni .
Hidup bergandingan ngan kita .
Cuma kita je tak nampak mereka .


Yg saya nak citer ni adalah pengalaman saya sendiri .
Saya pernah kena "sampuk" waktu saya masih sekolah dulu .
Waktu tu dalam taun 90an and i was in Sec 2.
Time tu sekolah masih dua sessi lagi .
Jadi Sec 1 ngan Sec 2 di sessi petang .
And on that faithful day ,
I had a CCA ( Curiculum Activity )
Saya ni adalah sch librarian ( ialah since i love reading books kan )
I had a group of friends yg amik sama CCA .
Jadi kita org selalu lah tunggu each other kat luar sch gate sblm masuk sekolah.
Kata BFF so mesti lah buat benda semua sama2 blogger-emoticon.blogspot.com


Entah cam mana hari tu saya sampai awal .
Yg lain lum sampai lagi padahal dia org tinggal lebih dekat ngan sekolah dari saya .
So saya amik port lah duduk kat satu bangku bawah satu pokok besar yg agak rendang jugak .
Ialah tengahari kan panas . Tu yg amik port kat situ .
Tak lama camtu semua BFF saya sampai .
So kita semua masuk sekolah . As usual lah kita org ni kalau jumpa riuh sekampung . Bising tahap maximum punya . ( miss my sch daysblogger-emoticon.blogspot.com )


Waktu CCA semua nya berjalan lancar tapi bila nak masuk sessi sekolah je .
Saya dah mula rasa tak sedap badan .
Mula2 cam biarkan tapi lama2 cam tak leh pulak .
Perut saya sakit mencucuk- cucuk .
Akhir nya saya give up .
So call my parents and they came to sch to pick me up .

Sampai umah badan terasa penat sangat .
Perut jgn cakap lah sakit nak mampus .
Malam tu my parents bawak gi hospital since dia org tak sampai hati tengok saya sakit macam tu . Kat hospital saya kena buat pemeriksaan rapi . Tapi doc kata tak de apa2 .
But i was warded for three days so that dia org boleh monitor my condition .
After three days , i went back home and start sch the next day .

Yg pelik nya , waktu bersiap pergi sekolah i don't feel anything , tapi bila saya melangkah keluar pintu je , sakit perut tu dtg balik . Jadi hari tu tak jadi gi sekolah . Duduk umah lagi berehat kat mak saya . Next day nak gi sekolah , the same thing happen . Dah mula lah my parents fikir yg saya buat alasan sakit perut sbb tak nak gi sekolah . Sesaja nak ponteng . And me being emosi ,
satu hari tu sakit2 pun saya pegi sekolah . Ialah nak tunjuk kat my parents yg saya ni genuine nak gi sekolah bukan buat alasan . Berpeluh2 saya tahan sakit perut on the way gi sekolah . Sampai org dalam bas ada yg tanya if i'm ok . Sbb dia org kata saya look pale .

Sampai sekolah perut masih sakit tahap gaban nya . Tak leh tahan tapi tahan jugak . Until cikgu saya yg call parents to take me home .
During that time my late grandmother was living with us .
And she knew a little about this supernatural lah .
At first my father does not believe about all this mambo jumbo stuff when she told him that maybe i had offended this unseen force .

My grandmother pernah tau hangat kan anak batu lesung pastu dia bungkus ngan kain dan tuam kat perut saya and tiba2 anak batu lesung tu patah dua . And according to what people say its a bad omen . But time tu saya ni masih ignorant teens . So tak peduli lah sbb saya masih menahan sakit yg teramat sangat . Tapi bila bapak saya dah nampak all that had happen , he instructed my mum tuk cari anyone yg boleh ubat penyakit yg berkaitan ngan supernatural ni .


So ada satu family members yg syorkan berubat ngan sorg pakcik yg tinggal kat
" Taman Jurong " .
Dia dtg waktu tu hari biasa sbb saya kan tak sekolah sbb sakit and my dad amik cuti on that day.
Sekali bila dia dtg , saya kenal dia daaa . Dia actually my primary sch gardener . Tapi waktu dia ubatkan saya , dia dah pencen . So ubat nya ubat , dia kata saya terlanggar benda . Dia ubat guna ayat Al-quran ngan lada hitam yg dia buat tuk letak kat ujung ibu jari saya je . Tapi waktu dia letak tu , saya rasa sakit kat ujung ibu jari tu padahal dia tak picit pun . Lepas sessi ubat tu dia ada bagi air untuk mandi dan untuk minum .

The first week tu , saya rasa sihat . So bagitau kat mak yg saya nak mula sekolah semula . Since saya dah tak sekolah dalam sebulan gitu . So semangatlah nk gi sekolah . Tapi mcm saya kata bila niat kat hati je nak sekolah mesti sakit dtg semula bila saya melangkah keluar .

So i'm back at square one . Sakit balik . My parents bukan hanya berikhtiar cara tradisional tapi cara modern jugak . Sampai ada satu doc cakap yg saya ni ada psychology problem . Dia kata saya sengaja fake my sickness sbb tak mo sekolah .

Saya tak sekolah lagi sbb sakit yg tak mengizinkan saya sekolah . Padahal time tu saya dah risau sangat sbb exam akhir taun semakin hampir . Tak mau lah saya nak repeat2 sec 2 kan . Nanti BFF saya semua naik Sec 3 saya sorg aja yg masih Sec 2 . Time tu tak leh imagine . Siap nangis hari2 sbb nak gi sekolah . My dad pulak setiap dua minggu gi sekolah sbb nak explain kat principal about my condition . Selamatlah dia faham sbb hubby dia seorg '" Pastor " so dia faham mengenai supernatural ni . My principal kata ubat kan saya sampai sihat jgn risau mengenai sekolah sbb dia tak kan buang saya dari senarai sekolah .


Org kata kalau belum sampai jodoh tuk bertemu ngan ubat yg serasi ngan kita selagi tu lah kita susah nak sembuh . Dah mcm org dah family saya bawak jumpa untuk berubat . Ada yg dtg dari malaysia pun ada gak . Tapi sembuh nya tak jugak . Waktu tu saya dah jadi kurus dah . Apa tak nya selama sakit dua bulan tu saya hilang 20 kilo . Tak yah nak diet2 .


Tapi syukur pada Allah SWT , sbb temukan seorg pakcik ni ngan makcik saya dan pakcik ni lah yg telah berusaha untuk sembuhkan saya . Sebenar nya pertemuaan ngan pakcik ni pun tak di sangka2. Wak saya iaitu adik pada bapak saya telah pergi berjumpa ngan pakcik tu sbb nak ubatkan kaki anak dia yg selalu sakit .Ialah mana tau dia terpijak entah apa2 kan . So sambil dia mintak pakcik tu ubat kan anak dia aka cousin saya tu . Dia mintak tolong tengok2 kan saya . Mak cik saya kata lah yg saya sakit dah dekat dua bulan . Pakcik tu pun tengok2 kan saya ( secara batin lah ) terus dia kata kat makcik saya suruh bawak saya dtg umah dia . Jgn lengah2 lagi sbb penyakit saya dah teruk . ( cousin saya yg ni adalah salah seorg BFF saya masa kat sekolah dulu )


Sambungg ...

3 comments:

kakyong said...

alah.. tgh syok2 ni.. tup2 bersambung palk...
daku dah le jrg dpt ke mari... ihik..

♥cybermummy♥ said...

hehehe.. saja je jadi biar ramai yg ternanti2 . :D

atty's said...

tak sabau nie nak tau seterusnya..

Linky Minky (leave ur blog link here)