Thursday, August 27, 2009

Tobat tak nak buat dah ~

Salam semua ,
Hari ni dah 6 hari kita berpuasa .
So mesti dah tak rasa letih2 lagikan .
Ialah alah bisa tegal biasa .blogger-emoticon.blogspot.com


Sejak puasa yg pertama sampai lah puasa yg kelima ,
tak pernah saya buat entry juadah puasa kan .
Bukan nya apa , selalunya tak sempat nak amik gambar pun .
Buzy ngan anak2 ,
Selalunya waktu2 nak dekat berbuka ni adalah saat2 genting .
Mana tak genting nya ,
Saya dok melayan anak2 empat org tu sendiri .blogger-emoticon.blogspot.com
Sbb ayah nya kerja lembur aka OT .
Masa tu dah tak ingat nak amik gambar pun .
Sbb mulut anak2 burung tu harus di penuh kan dengan makanan .
Kalau tak memekak je.
Lebih2 lagi yg dua besar tu .
Dia org puasa so kena lah jaga kebajikan dia org dulu .
Tapi alhamdulilah ,
Dia org puasa penuh tiap2 taun .
Since umur dia org lima taun saya dah latih berpuasa .
Dan since umur lima taun jugak lah dia org tak pernah buang satu hari pun dalam bulan Ramadhan .
Ini ada lagi dua saya nak latih berpuasa .
Setakat ni ,
Syabil boleh lah tahan lapar dahaga sampai kul 12 tengah hari tapi kekadang tu kul sepuluh dah mintak makan .blogger-emoticon.blogspot.com


Ok kita citer juadah puasa pulak.

Hari pertama puasa :

" MEE HOON SOTO "

( Gambar ikhsan cik goggle )



Mee hoon soto yg di request oleh anak dara saya dan jugak cucur sebagai hidangan sampingan .
Serta air teh hangat sebagai penghilang dahaga .
Alhamdulilah abis gak satu bungkus setengah mee hoon di bedal oleh kami sekeluarga .blogger-emoticon.blogspot.com



Hari kedua puasa :

" LONTONG KUAH LODEH "


( gambar ikhsan cik goggle )



Lontong berkuah lodeh .
Masih ikut request anak dara saya Syazza Lyanna .
Biasa lah org ppuan ni mcm2 dia nak makan .
Org lelaki dia org tau ngappp je .
Janji peot kenyang blogger-emoticon.blogspot.com


Hari tu tak de side dish sbb mak cik sebelah ada
bagi nasi lemak sambal udang .
Penghilang dahaga ialah air teh hangat dan sirap .




Hari ketiga puasa :


" SPAGHETTI "



( Gambar ikhsan google )


Ini di request oleh hubby .
Memang kesukaan dia .
Alhamdulilah abis dua packet spaghetti yg saya rebus .
Sos nya saya buat sendiri .
Letak daging dan jugak sosej .
Penghilang dahaga ialah air sirap .
Side dish saya buat cucur lagi tapi this time saya letak daun bawang .
Ni kesukaan Hibri .




Hari ke empat puasa :


" NASI AYAM "



( gambar ikhsan cik goggle )



Kali ni anak bujang saya Hibri yg request .
Dia nak sangat makan nasi ayam .
Kalau beli kat luar dia sorg je dua bungkus .
Kalau satu bungkus S$ 3.50 dua bungkus dah S$ 7.
Adoiii !!! Baru dia sorg belum lagi campur kami 6 org .
Mau bocor pocket ayah nya .blogger-emoticon.blogspot.com
So jalan terbaik masak sendiri .
Puas dan berbaloi .
Boleh makan ulang2 .
Side dish nya hanya lah buah tembikai cicah ngan serbuk asam .
Marveloussss !!!
Penghilang dahaga ialah air sirap bandung .
Aaahhhhh !!! Nyaman .
Untuk anak2 ayah nya ada beli susu coklat .
Jadi sirap bandung saya dia org tak pandang .blogger-emoticon.blogspot.com



Hari kelima puasa iaitu semalam :


" ROTI KIRAI AKA ROTI JALA + KARI DAGING "





Gambar ni je lah saya dapat amik .
Ni pun teringat nak amik .
Cun2 sebelum azan berkumandang .blogger-emoticon.blogspot.com

Dan roti jala ni lah saya TOBAT tak nak buat lagi untuk masa terdekat ni .
Mesti u all semua nak tau kenapa kan ?
Sbb saya sakit pinggang selepas habis buat roti jala itu .
Adoii !! Hazab rasanya .
Tapi tak pe anak2 nya punya pasal saya berkorban .blogger-emoticon.blogspot.com
Saya mula buat roti jala tu dari pukul 5.30 petang sampai nak dekat pukul 7 baru lah abis .
Mana tak nya sekilo tepung saya buat untuk adunan Roti jala ni .
Dapat lah bagi kat jirann sebelah yg baik hati .
Hari2 ada je juadah yg di sedekah kan kat kami .blogger-emoticon.blogspot.com

Untuk side dish pulak " Yilek " sbb pinggang rasa cam nak patah dan jugak faktor masa yg tak cukup. Jadi anak2 makan buah kurma ngan buah anggur je lah .
Penghilang dahaga kami minum teh hijau .
Bagus untuk mengenyahkan toxin dan jugak lemak2 yg telah hinggap di tubuh kita serta menyejuk kan badan .

Tu je lah hidangan kami sekeluarga .
Sepanjang lima hari kami berpuasa .
Saya tak berapa gemar beli juadah kat bazzar Ramadan .
Sbb tak berapa percaya dengan tahap kebersihan penjual .
Lagi pun anak2 saya sensitive sikit .
Tak boleh salah makan , mula lah dia org kena cirit birit .
Tak payah tunggu 2 atau 3 jam kemudian .
Dia org punya badan akan bertindak dalam masa dua puluh minit selepas makanan masuk perut. So dari tanggung risiko baik tak yah beli .blogger-emoticon.blogspot.com

Ok lah cukup setakat ni update juadah berbuka puasa .
Saya akan update juadah berbuka puasa ni setiap selepas lima hari berpuasa .
Senang sikit sbb saya boleh buat sekali harung .
Apa nak buat ,
Saya ni kan buzyyy mummy .blogger-emoticon.blogspot.com

Ok then ,
Ta- ta ~





P/s : Apa pulak yg saya nak masak untuk buka puasa hari ni . Penin pala pikirkan !!!

5 comments:

♥cybermummy♥ said...

test !!! :D

atty's said...

shedapnya spagetti mummy ..anto ler sini skit

♥cybermummy♥ said...

Katy , boleh je antar sana .
Takut tak sampai2 sbb abang postman dah makan buat buka :D
Meh!! turun s'pore boleh saya masak kan kita makan berdamai :P

kakyong said...

mekasih cybermummy... hihiii...

roti jala tu memang leh sakit pinggang menjala nya... hahahaa... tu yg x larat nak menjala atas kuali tuh... tp makan sedap..

nak resepi buat gravy spageti... share lah...

♥cybermummy♥ said...

kak yong nanti saya tepek kan recepi gravy spageti tu ye .

Linky Minky (leave ur blog link here)