Saturday, October 03, 2009

Lantern Festival ~

Hi everybody ,
Lama betul saya tak update kan ..
Ini semua salah Facebook ( adehh !! dia yg malas update pastu nak salah kan Facebook ).
Mana tak nya , saya dah kemaruk main game kat sana tu yang terbengkalai blog tersayang saya ni.

Ok tak pe since saya tengah menunggu tanaman saya membesar boleh lah saya update blog tersayang saya ni ..blogger-emoticon.blogspot.com

Hari Jumaat yang lepas ,
Sekolah anak2 saya ada buat lantern Festival since kaum cina menyambut MOONcake festival .
Ialah dah kita duduk dalam negeri yang berbilang kaum so harus lah kita hormati budaya kaum lain barulah boleh hidup aman damai ..

Kalau tak pegi pun boleh sebenarnya tapi nanti guru sekolah cakap pulak yang parents anak2 saya anti social ..blogger-emoticon.blogspot.com So sekali sekala nak jugak bercampur and get to know other student parents and also the school staff . Jadi kalau ada apa2 masalah kat sekolah kita dah tau nak rujuk kat sape . blogger-emoticon.blogspot.com

The programme start at 6.30 pm dan seperti biasa ibu yg buzy memanjang ini haruslah sampai macam "star" . Program nearly start baru lah saya and family sampai kat sekolah .
The children are supposed to bring their own lantern and advisable battery operated one . Tapi biasalah ada jugak parent yg can't be bothered lupa nak beli . So anak2 tu bawak lah lantern yg guna lilin . Bahaya guna lantern yg pakai lilin cam ni ,
Ialah kita kan sedia maklum yang kanak2 ni memang nature dia org mischievous so kalau lah kawan dia terlangar lantern yg guna lilin ni tak ke terbakar . Tapi nasib baik lah sekolah anak saya ni ada assign three teachers and school volunteers to each class untuk monitor budak2 ni . Dan alhamdulilah sampai end of the programe tak de lah kes terbakar atau pun melecur . Tapi kes lenjun dengan peluh adelah ... blogger-emoticon.blogspot.com

Ok lets look at the picture taken on that day ...



Getting ready to go .. Hibri is not there sebab dia kat sekolah . He is in the afternoon session jadi dia kat sekolah tunggu kami datang to join him ..




The student has to queue in line according to their respective class .



Si kecik ni pun excited nak join the lantern walk around the school ...





So here we go .. A trip around the school with their lantern ...
Beg yang hubby saya bawak tu berat macam batu ...
Beg to belong to Hibri . Dia tak larat nak bawak so pass kat ayahnya . kalau suruh saya bawak memang saya give up .. rasa macam nak putus bahu pikul beg tu ..





They even had a lion dance ..
The children was excited to take a pic with the lion head ..
Selalu nya dia org tengok from far so ni dah dapat tengok dekat2 tu yang nak amik picture tu ..



Then we went to vote for the best lantern made by the student .
Tu ayah nya tengah cari anak2 punya lantern . To see sama ada dia org punya ada masuk ke tak.
Cari punya cari jumpa pun and both our kids lantern di calon kan untuk competition ini ...



Lyan lantern no 43 ...



Hibri lantern no 08
So apa lagi mestilah vote lantern anak sendiri kan ..blogger-emoticon.blogspot.com



They even had Mooncake demo and



Mooncake tasting ( halal tau )



And also lantern making demo .



They even had game stall ..
Dan pic yang atas tu adalah aksi budak2 tengah tinjau2 stall yg mana yg offer game yg senang tapi prize yg besar ...blogger-emoticon.blogspot.com

The program ends at 8.30 ...
So sebelum dia org melabuh kan tirai marking end of program .
Kami sekeluarga dah cabut balik .
Itu pun after dah jumpa teachers anak2 dan bertanyakan mereka punya performance kat sekolah so at least saya tau subject yang mana yg perlu saya push lebih . So that they can do better in their coming end of the year exam ...

Sampai rumah anak2 semua dah penat .
Dan dengan rela hati mereka tido awal tanpa perlu saya menjerit2 seperti tarzannnn.

Selepas mereka tido , saya sambung berjimba di Facebook ..blogger-emoticon.blogspot.com

Ok tu aje update kali ini .
See u when i see u ...
Ta~ ta ~




P/s : Sesape yang nak add saya kat Facebook , silakan lah ...

4 comments:

MaMaSyAzA said...

wah...bestnya....kalo kat kedah ni..cuma kaum cina ajela yg sambut..kita ni hanya tumpang tgk ajelah...tapi memang sronok bila tgk kanak2 dok bawa lampu tu...sungguh meriah...

Shopaholic Mama said...

wow, besar-besaran the celebration!

♥cybermummy♥ said...

mamasyaza : kalau kat sini semua bangsa boleh join the celebration

♥cybermummy♥ said...

Sm : their school had this celebration practically every year . Only last year we didn't join because mooncake festival happen to fall on bulan ramadhan. So tak practical lah kan nak pegi .

Linky Minky (leave ur blog link here)